Veckan började med konstteori som är en övergripande och teoretisk vetenskap om konst av filosofisk karaktär. Den behandlar frågor som vad är konst och varför finns konst? Olle visade intressanta konstverk som vi reflekterade kring.
På tisdagen hade vi seminarium om barns bildskapande. Vi grupparbetade kring vilka bilder som barn och ungdomar möter och hur det påverkar dem samt vilka uttryck det tar i deras egna bilder.
Torsdagen ägnades åt bildämnets historik. Vi hade en föreläsning med professor Gert Z Nordström som berättade om
teckningsämnet som sedan blev bildämnet. Han pratade om tre traditioner
inom bildämnet, först den tekniska som varade från 1879 till 1968. Den
framväxande industrialismen behövde människor som kunde rita,
ingenjörer, arkitekter, konstruktörer m.m. Därför startades
bildlärarutbildningen vid Konstfack 1879. Skolundervisningen var
likriktad och mycket handlade om linjalritning och att rita av.
Den andra
traditionen var den konstpsykologiska som startade runt 1900 och håller
på fortfarande. Konstnärerna vid slutet av 1800-talet ville inte längre
måla historiska händelser som varit vanligt, de ville ut och möta ljuset
och friheten. Psykologin var på frammarsch och 1900 kom viktiga böcker
som Sigmund Freuds bok om drömtydning och Ellen Keys Barnets århundrade.
Impressionism, modernism, socialism och realism växer fram. Ett starkt
namn i konstpsykologin var Herbert Read, en engelsk konstkritiker som
hyllade natur, konstens sanna kriterium och motsatsen till avbildning
samt mångfald, befrielse från gängse normer, att få välja, vara unik och
följa sin läggning.
Den tredje
traditionen är den bildspråkliga som kom 1968. Den konservativa
utbildningen hade förlorat industrins stöd och samhällets. I den
tekniska traditionen togs ingen hänsyn till nya medier och tankegångar,
foto, film, TV, psykologi, modernism. Studenterna på
bildlärarutbildningen gjorde revolt 1967 som också spred sig ute i
landet. De ville ha upplysning och medvetenhet. Gert Z Nyström blev nu
ny rektor på Konstfack och nya kursplaner skapades av studenter och
lärare gemensamt. Nu började man arbeta med tema och projekt,
grupparbeten, kritiskt undersökande, analys och samhällsinriktning.
Den
bildspråkliga traditionen handlar bl.a. om att tolka tecken. "Allt är
tecken". Tecken kan vara verbalspråk eller bildspråk men ett tecken har
alltid två sidor, en uttryckssida och en innehållssida vilka båda
behövs. Detta är grunden för all undervisning.
På fredagen hade vi som vanligt presentation av våra assignment, för ovanlighetens skull var vi ganska lika i våra tolkningar av uppdraget. Alltid lika kul att se de andras arbeten och att höra dem berätta men svårare nu när det blivit mer tyngd på hur vi kommenterar varandras. Veckan avslutades med ännu en givande övning i det sokratiska samtalet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar