fredag 23 oktober 2015

Reflektion kring assignment

Den här veckan fick vi själva, i grupper, skapa assignment till varandra. Det var kul.

Så här beskrev Camilla ett assignment för oss:

Ett assignment är ett uppdrag för arbete av gestaltande karaktär. Det skall med fördel formuleras för att ge utrymme åt eleven/studenten att själv fylla arbetet med mening men med vissa givna ramar/regler att förhålla sig till. Det skall vara formulerat så att det uppmanar till någon form av aktivitet som inrymmer och gynnar ett undersökande förhållningssätt. Det skall vara formulerat så att det inte finns en inneboende idé om hur resultatet skall se ut.

Jag tycker vår grupp lyckades bra med att formulera assignment och även de andra grupperna.
När jag ser de färdiga resultaten verkar det som om några av oss hade svårt att komma igång i tisdags. Själv hade jag svårt att komma igång första dagen men det blev lättare dag för dag. Vi har inte gjort assignment sedan i våras, det spelade nog in för onsdag och torsdag var alla otroligt kreativa. Alla assignmenten har utrymme för olika tolkningar vilket syns i resultaten. Det finns inte två lika. Nu var vi inte tillsammans när vi tolkade dem, undrar om det skulle påverkat. Jag tänker om jag använder assignment på en bildlektion i skolan, blir det fler liknande resultat då? Ett problem om jag ska ha detta i min undervisning är att eleverna kommer att ha kort tid på sig eller behöva arbeta flera lektioner med samma assignment. Svårare, för när jag just kommit på vad jag vill göra vill jag ju fortsätta direkt, nästa vecka kan jag ha "tappat tråden".

Våra assignment ska bedömas utifrån Process: öppenhet, drivkraft och referenser och förebilder, Presentation: risktagande, formell kvalitet och kommunikation samt Reflektion: kontext, lärande och kommunikation. Med de givna assignmenten finns det bra förutsättningar för att bedöma detta.

Det verkar som att det viktigaste är att göra assignment som är öppna och inte styr in eleverna i tankar om hur det förväntas utföras. Vi har tränat ett tag nu och är nog ganska lätta att skapa assignment till, i en grundskoleklass tror jag är svårare. Det är lätt att elever letar efter vad läraren vill ha istället för att skapa utifrån sig själv.

När det gäller min egen prestation den här veckan är jag ganska nöjd. Det var som sagt lite svårt att komma igång men sedan släppte det. Ju mer vi gör detta desto roligare är det! Jag behöver träna mer på många olika tekniker och detta är ett mycket motiverande sätt att göra det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar