Redan slut på andra veckan! Om hjärnforskningen har rätt att vi lär oss mest när vi har roligt går det bra för mig!
Måndagen började med workshop stop motion. Jobbade två och två med griffeltavla och kritor, filmade med mobilen. Temat var drömmar och Justyna och jag pratade ihop oss om en idé som sedan utvecklades allteftersom vi fortsatte. Mobilen laddade ur några gånger så det blev flera korta filmer. Sedan fick vi problem när vi skulle redigera det vi gjort, formatet var inte kompatibelt med Movie Maker, faktiskt inte med något alls så Olle fick hjälpa oss att spara och sätta ihop filmerna. Alltså blev det inte redigerat men oj så häftigt när vi kunde se det färdiga resultatet. Visserligen var det väldigt tidsödande men kul att det går att åstadkomma så mycket med enkla saker.
Om bara tekniken fungerar är detta något bra att göra i skolan, det förutsätter att de flesta har en mobiltelefon och att det finns välfungerande appar att ladda ner samt datorer med redigeringsprogram. Genom att jobba tillsammans två eller tre blir det förmodligen lättare att komma på en story och inte så utlämnande om eleven är rädd att göra bort sig, inte duga.
Tisdagen fortsatte med serieteckning med Henri Gylander. Vi fick göra serier tillsammans, teckna en ruta var efter givna regler på tid. Jag var både rädd att det skulle vara svårt att komma på någon story och att jag ritar för dåligt men enligt Henri behöver serietecknare inte kunna teckna, puh. Däremot ha något att säga! När vi gjorde serierna tillsammans blev det bra flow och vips var flera serier klara. Vi fick också skriva berättelser som någon annan ändrade och den tredje tecknade, mycket givande. Henri gjorde sedan en mindmapp tillsammans med oss om hur vi kan använda serier i undervisningen. Jag tror det finns elever som skulle lära sig lättare med serier i många situationer.
Onsdagens uppgift var att besöka en konsthall eller konstmuseum, välja ut ett verk som inspirerade och tolka detta med ny teknik ( som vi provat de här veckorna). Jag inspirerades av Karl Nordströms tavla "Vinterafton vid Roslagstull" på konstmuseet.
Tavlan är rogivande med ljuset från fönstren i skymningen. Det påminner om trakten där jag bor. Jag valde stop motion och gjorde en film om alldagligheten, den vardagliga tristessen som ändå är en trygghet. De flesta av oss går upp på morgonen för att åka till jobb, en del av oss är nog inte riktigt vakna förrän halvvägs till jobbet. Vi går på "autopiloten" och tänker inte på att det är det här som ÄR livet.
Det tog lång tid att göra filmen, jag hade först problem att ladda ner en app till mobilen, gav upp och använde datorn istället. Laddade hem program efter program men hittade inget kompatibelt med Movie Maker. Tog istället kort med webbkameran vilket gick riktigt bra. Det var lättare att använda datorn än mobilen, den stod stadigare men samtidigt var det sämre för jag kunde inte se exakt var förra bilden hade befunnit sig i förhållande till nästa. Att få bilden exakt på samma ställe var det svåraste. Men återigen så underbart att kunna skapa en film!
Torsdagens litteraturseminarium handlade om Skolan och den radikala estetiken av Lena Aulin-Gråhamn, Magnus Persson och Jan Thavenius. Jag tyckte det var en tung bok att läsa men under seminariet klarnade det. Vi behandlade den modesta estetiken, den radikala estetiken och marknadsestetiken. Som avslutning fick vi gestalta de olika och min grupp gjorde den modesta estetikens personlighet. En rädd och blygsam figur som inte vill/får ta för mycket plats i skolans värld. Är mest till för att ge eleverna ett andningshål så de orkar med de "viktiga" skolämnena. Om den radikala estetiken beskriver en sorts ifrågasättande egenmakt handlar marknadsestetiken istället om att dölja den makt som finns i pengar och marknaden.
Veckan avslutades med att vi tittade på varandras arbeten. Intressant att få se vad andra gjort och höra dem berätta hur de tänkt. Alla är så bra!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar