lördag 14 februari 2015

Veckoreflektion 4

Tisdag, litteraturseminarium om estetiska lärprocesser och vidgat språkbegrepp.  Semiotik, meningsbyggnad, som vi helst ska göra ur ett vidgat språkbegrepp, alltså inte bara det i skolan så vanliga skrivna ordet utan även bild, musik, dans o.s.v. Vi lär också bättre, enligt Marner, i estetiska lärprocesser till skillnad från i de instrumentella lärprocesser som mer handlar om reproduktion utan kreativt tänkande. Klokt, tycker jag och självklart, skulle önska att alla lärare oavsett ämne arbetade med estetiska lärprocesser i den betydelsen. 

Referenser: Estetiska lärprocesser & vidgat språkbegrepp, kompendium HDK.
  • Liberg, C. (2007) Språk och kommunikation i Liberg, C., Hyltenstam, K., Myrberg, M., Frykholm, C., Hjort, M., Nordström, G. Z., . . . Persson, M. (2007). Att läsa och skriva: Forskning och beprövad erfarenhet / [elektronisk resurs]. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling.
  • Marner, A. Det vertikala/hierarkiska och det horisontella medieringsbegreppet. 
Torsdag, relationell estetik, social konst. Konst som möten, interaktion, betraktaren i centrum, slumpen. Utmanande! Intressanta diskussioner. 

Eftermiddagen kall vandring i Göteborg med Gunilla Fransson Bangura för att studera skulpturer. Sokratisk samtalston utan rätt eller fel, trevligt, god stämning. Genus, nakna kvinnor och påklädda män, namngivna män och kvinnor utan namn. Mycket givande tur som avslutades i värmen i Palmhuset. 

Fredagens seminarium, utlämnande, värmande, själavårdande. Tack alla för ännu en fin vecka. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar